Bu yıl ilk defa düzenlenen Green Dot Awards’da (Uluslararası Çevreci Tasarım Yarışması), ODTÜ öğretim üyesi Dr. Hakan Gürsu başkanlığındaki Designnobis grubu ve ODTÜ öğrencilerinden oluşan ekibi, 3 dalda ödül kazanarak büyük bir başarıya imza attı. 52 ülkeden 1000 ‘in üzerinde proje katıldığı yarışmada, Volitan adlı teknolojik ve çevreci tekne projesi, ulaştırma dalında birinci oldu. Ayrıca, Türk tasarım ekibinin Aqua-Trap (Su kapanı) projesi çevreci ürün grubunda ikincilik, Fire Knight (Susuz orman yangını söndürme aracı) projesi kavramsal dalda mansiyon kazandı. Ekibin yürütücülüğünü yapan Dr. Hakan Göksu ve başarıya katkı sağlayan ekip projelerini NTVMSNBC’ye anlattı.
Dr. Hakan Gürsu şunları söyledi: “Yarışmada toplam altı kategori bulunuyordu. Bunlar transportation (ulaştırma), building and environment (mimari ve çevre), productions (ürünler), entertainment, servisler, konsept çalışmalar ve bunların dışında kalan diğer alanlar. Yarışmaya en fazla üç proje ile katılmak gerekiyordu. Biz de Volitan projemizle ulaştırma, Aqua Trap projemizle diğer ürünler bölümüne, Fire Knight projemizle de konsept dallarında yarıştık. Volitan kendi dalında birinci olurken Aqua Trap yine kendi dalında ikinci, Fire Knight da mansiyon ödülü aldı. Fire Knight’ı projeye sokmaktaki asıl amacımız ürünün tescil edilmesiydi. Bu proje şu anda ABD’de bazı yarışmalarda da yer alıyor. Fire Knight’tan çok ümitliyiz.” Gürsu projelerini şöyle anlattı:
http://www.ntvmsnbc.com/modules/habervideo...amp;cbQuality=1
1) VOLITAN: 2040 YILININ TEKNESİ
Daha önce de pek çok yarışmada birincilikler alan Volitan adlı projemiz, Green Dot Awards’da ulaştırma kategorisinde birinci oldu. Volitan’ı yüksek teknolojili, güneş enerjisi ve rüzgarı kullanan çevreci bir tekne olarak adlandırabiliriz. Amerikalılar Volitan’a “2040 yılının teknesi” diyor.
HEM GÜNEŞ HEM RÜZGAR
Teknede, bizim katı yelken dediğimiz iki panel var. Bu paneller hem açılı durabiliyor, hem de hareket edebiliyor. Üzerlerinde bulunan güneş panelleri ile güneş enerjisi elde ediyor. Toplam 150 metrekarelik güneş panelimiz var. Ancak bu paneller aynı zamanda katı yelkenler ve rüzgar karşısında aşağı yukarı 250 metrekarelik yelkenin performansına sahip. Elbette tekne hem güneş, hem de rüzgarı beraber kullanabiliyor ve bunlar beraberken çok daha iyi performans veriyor. Ama birinin olmadığı yerde diğerini de kullanabiliyoruz. Dolayısıyla bu sistemler birbirini destekleyen ve birbirine alternatif sistemler.
Tekne rüzgarı ve güneşi kullanıyor. Gündüz güneş enerjisini, gece de rüzgarı... Ayrıca rüzgar karşısında aşağı yukarı 250 metrekarelik bir yelkenin performansına sahip. Bir de 150 metrekarelik güneş panelimiz var. Bu, güneş ve rüzgar beraberken çok daha iyi performans veriyor. Ama rüzgarın olduğu güneşin olmadığı bir havada birini, tersi durumda da diğerini kullanıyoruz.
Teknede iki adet motor bulunuyor. Bu motorlar gövdenin dışında, kanatların üzerinde yer alıyor ve limana girerken kapanabiliyor. Ayrıca Volitan sadece 14 metre olan düşük direk boyu nedeniyle diğer teknelere göre beş katı daha dengeli. Tamamen kapalı olduğu için, dalgaya girip çıkabiliyor ve nokta dönüşü yapabiliyor.
DENİZ SUYUNU ARITIYOR
Volitan’ın başka bir özelliği de “reverse osmos” dediğimiz teknikle deniz suyunu arıtabilmesi... Yani Volitan limana girmeden, yiyecek desteği dışında sonsuz yolculuk yapacak bir tekne olma özelliği taşıyor. Uzun yolculuklarda sadece panelleri yıkamak gerekiyor. Bu, deniz suyu buharlaştığı zaman kalan tuzun temizlenmesi için gerekli. Bütün güneş enerjisi sistemlerinde, panel temizliği performansı birinci derecede etkiler.
ÜÇ ÖDÜLLÜ TEK ULAŞIM ARACI
Biz, 12 kişilik bir tekne yaptık. Son derece çevreci, sıfır karbondioksit emisyonuyla denizcilik yapılabileceğini gösteren bir tekne tasarladık. Daha önce dünyanın en iyi tekne tasarımı ödülünü ve dünyanın en iyi ulaşım aracı ödülünü almıştık, bu sene de dünyanın en çevreci ulaşım aracı ödülünü aldık. Anlayacağınız Volitan üç ödüllü bir tekne ve dünyada üç ödül alan başka bir ulaşım aracı yok.
YAKINDA SATIN ALABİLECEKSİNİZ
Volitan’ı bugünkü teknolojik imkanlarla üretmek mümkün. Teknenin boyu 32 metre... Bizim amacımız bu ölçüyü 18 metreye indirebilmek ve rahatlıkla satın alınabilecek bir ulaşım aracı haline getirmek. Ancak günümüz imkanlarıyla bu mümkün değil. Güneş panellerinin performansı yükseldiği zaman teknenin boyutları da yarı yarıya küçülecek dolayısıyla fiyat düşecek. Bu gerçekleştiği zaman , 8-10 bin tane üretilebilecek. Böylece Volitan pek çok kişinin ulaşabileceği bir tekne olacak. Bunun dışında, Volitan’ın farklı varyasyonlarını da yapmayı düşünüyoruz. Örneğin turistlik amaçlı bir modelin ilgi çekeceğini umuyoruz. Bu hem çevreye, hem de turizme önemli katkı sağlayacaktır.
Volitan için şimdiden bazı teklifler aldık ancak şu anda değerlendirme aşamasındayız. Örneğin Fransız hükümetinin yeni bir projesi var; Hint Okyanusu’nun ortasında bir ada yapıyorlar. Deniz aracı olarak da Volitan’ı düşünüyorlar.