İçerik değiştir



- - - - -

Çalışmadan Sınav Geçme Taktikleri


  • Yanıtlamak için giriş yapın
bu konuya 8 yanıt verildi

#1 dora

dora

    made by f"ebru"ary 8

  • Cadı
  • 4.623 Mesaj
  • Cinsiyet:Bayan
  • Konum:yalnızlar rıhtımı..
  • İlgi Alanları:ilgisiz alakasiz..

Gönderim zamanı 03.10.2007 - 16:08


güzel tiyolar verilmis, bence her satirini okuyun faydali olabilir ama dersi calismadan bu taktigi yapmayin. yaparsaniz da sorumlu aramayin..

TEST SORULARINDA DOÐRU SEÇENEK, KONUYU BİLMEDEN, HATTA SORUYU OKUMADAN TAHMİN EDİLEBİLİR Mİ?

Test sorularında doğru seçenek konuyu bilmeden, hatta soruyu okumadan tahmin edilebilir mi?
Birçokları, böyle bir sorunun bu kitapta sorulmasını ve buna cevap aranmasını bir "skandal" olarak görebilirler. Biz böyle görmüyoruz. Aşağıda örnekleriyle gösterileceği gibi, bazı kötü hazırlanmış test sorularının doğru cevabını, konuyu bilmeden, hatta soru metnini okumadan bulmak mümkündür. Bu mümkün ise, bunu henüz keşfetmemiş öğrencilere bunun gösterilmesinde eşitlik ilkesi açısından yarar vardır. Keza, bazı test sınavlarında doğru şıkkın soruyu bile okumadan bulunabileceği gösterilerek bu tür kötü sorular hazırlayan öğretim üyelerinin de dikkatinin çekilmesi, bu konuda uyarılması gerekir.
Burada şunu belirtmek isteriz ki, öğrencilerin aşağıda açıklayacağımız bağıntılardan yararlanarak amatör öğretim üyelerinin usûlüne aykırı olarak hazırladıkları test sorularına konuyu bilmeden doğru cevap vermesinde hukuka aykırı bir yan yoktur. Öğrenciler bu şekilde herhangi bir hukuk kuralı ihlâl etmemektedir. Kopya çekmemektedirler. Bu durumda yapılması gereken tek şey, bu öğretim üyelerinin buna imkân veren sorular hazırlamamasıdır. Önceki bölümlerde belirttiğimiz gibi, test sorusu hazırlamak uzmanlık işidir. Gerekli zaman, emek ve ilgiyi bu işe veremeyecek öğretim üyelerinin test sorusu hazırlamaya yeltenmemeleri gerekir.
Aşağıda görüleceği gibi bazı durumlarda doğru seçenek ihtimali beşten ikiye indirilebilmekte, bazı durumlarda kesin olarak doğru seçenek tespit edilebilmektedir.
Hemen belirtelim ki, doğru seçeneği beşten ikiye indirmede veya kesin olarak bulmada bize yardımcı olan şey, bizzat test hazırlayan kişinin seçenekleri hazırlarken izlediği mantıktır. Biz bu mantığı ilk önce keşfediyor, sonra da bu mantığa göre doğru şıkkı konuyu bilmeden tahmin veya tespit ediyoruz. Test sorusu hazırlayan öğretim üyelerinin yapması gereken şey, doğru seçeneği verdikten sonra, diğer seçenekleri öğrenciyi "çeldirme" amacı gütmeden, tamamen rastlantısal bir şekilde vermeleridir. Bu takdirde aşağıda belirteceğimiz yollar işlememektedir. Oysa her nedense, soru hazırlayan öğretim üyeleri, seçenekleri rastlantıya bırakmamakta, onun yerine kendi akıllarınca, öğrenciyi "çeldirmek" için seçenekler düzenlemektedirler. Bu ise soru hazırlayan öğretim üyelerinin öğrenciden daha zeki olduğu varsayımına dayanır. Öğrenci soru hazırlayan öğretim üyesinden daha zeki ise öğretim üyesinin şıkları düzenlerken kendisini çeldirmek için kurduğu mantığı keşfedebilir. Bu mantığı keşfettiğinde ise öğrenci aynı mantığı izleyerek doğru seçeneği bulabilir. Doğru şıkkı gizlemek için kullanılan mantık, doğru şıkkın keşfedilmesine hizmet etmektedir. Böyle bir durumda öğrenciyi çeldirmek için kurulan tuzak, tersine öğretim üyesini çeldirmektedir. Tabir caizse, ava giden avlanmaktadır.
Aşağıda gösterilen yollardan iki tanesi doğru şıkkı kesin olarak tespit edememektedir. Ancak doğru olması muhtemel şık sayısını beşten ikiye indirmektedir. Beş seçeneğin ikiye indirilmesi, test sınavlarında elde edilecek başarı için önemli bir katkıdır. Beş seçeneği ikiye indirdikten sonra doğru şık yüzde 50 ihtimalle bulunabilir. Bu demektir ki, böyle bir sınavda, dersi hiç bilmeyen, hatta soruları bile okumayan birinin yüz üzerinden elli alıp sınıfı geçme ihtimali vardır.
Aşağıda göstereceğimiz yollardan hiçbirinde "sezgi" rol oynamamaktadır. "Şans"ın rolü yoktur. Bu yollarda "sihirli" bir yan bulunmamaktadır. Önerdiğimiz her yol sağlam bir mantığa dayanmaktadır. Bu mantık sayesinde, amatör öğretim üyelerince hazırlanmış test sorularında bazı durumlarda doğru seçenek ihtimali beşten ikiye indirilmekte ve bazı durumlarda da doğru şık kesin olarak saptanmaktadır.
Yine hemen belirtelim ki, önereceğimiz bu yollar, her test sorusu için işlemez. Bu yollar "amatör" öğretim üyelerinin hazırladıkları test soruları için işler. Hukuk, iktisat fakültelerinde test sorusu soran öğretim üyeleri genelde test konusunda amatör kişilerdir. Test sorusu hazırlamak için de yeterli zaman ve emek harcamazlar. Bu konuya yeterli ilgi göstermezler. Hiçbiri eğitimde ölçme ve değerlendirme konusunda bilgili değildir. Bu nedenle hukuk, iktisat ve siyasal bilgiler fakültelerinde test sınavlarında sorulan soruların azımsanamayacak bir kısmı, konuyu bilmeden ve hatta soru metnini okumadan, aşağıda önereceğimiz yollar ile yapılabilir.
Keza, artık test usûlüyle yapılan müfettişlik, uzmanlık, kontrolörlük, kaymakamlık, hakimlik gibi mesleğe giriş sınavlarında da önereceğim yollar büyük oranda işlemektedir. Zira bu sınavlar yeni yeni test usûlüyle yapılmaya başlanmıştır ve bu soruları hazırlayan kişiler de aslında test konusunda amatördürler ve aynı hatalara düşmektedirler. Bunu aşağıda örnekleriyle göstereceğim

* alinti. kaynak : bilinmiyor
“Sen; onun sorduklarına cevap vermeye bile tenezzül etmezsin, o seni susturduğunu sanar. Hayat işte.”

#2 dora

dora

    made by f"ebru"ary 8

  • Cadı
  • 4.623 Mesaj
  • Cinsiyet:Bayan
  • Konum:yalnızlar rıhtımı..
  • İlgi Alanları:ilgisiz alakasiz..

Gönderim zamanı 03.10.2007 - 16:09

Ancak, ÖSYM?nin yaptığı ÖSYS ve KPDS gibi sınavlarda aşağıda açıklayacağım yollarla doğru cevabı bulunabilecek soru sayısı çok düşüktür. Aşağıda ÖSYM?nin yaptığı ÖSYS ve KPDS sınavlarından bu yollarla yapılabilecek birkaç soru örnek olarak gösterilmiştir. ÖSS ve ÖYS sınavlarında bu yollarla yapılabilecek sorulara 1980?li yıllarda oldukça yüksek oranda rastlanmakta idi. Ancak 1990?lı yıllarda yapılan sınavlarda bu yollarla yapılabilecek soru sayısı fevkalade düşüktür. Bu yolların işlediği durumda da doğru şık kesin olarak bulunamamakta, sadece doğru olması muhtemel şık sayısı beşten ikiye indirilebilmektedir. Aşağıda önekleriyle gösterileceği gibi ÖYS ve KPDS?de az da olsa yine bu yolların işleyeceği sorulara rastlanmaktadır. ÖSYM?nin düzenlediği test sınavları hayati değerde yarışma sınavlarınıdır. 5-10 sorunun değil, bir iki sorunun bile haksız bir şekilde yapılabilmesi sınava giren adaylar arasındaki eşitliği zedeler. Özellikle ÖSYM?nin düzenlediği ÖYS ve KPDS gibi sınavlarda sorular çok dikkatle hazırlanmalı, seçenekler kendi doğru cevaplarını ele veren şekilde düzenlenmemelidir.
Aşağıda belirteceğimiz yollarda o konuyu bilmeye gerek yoktur. Hatta sorunun metinini de okumaya ihtiyaç yoktur. Sadece seçenekler arasındaki bazı bağıntılar kurularak doğru seçenek tahmin edilmektedir.
Tekrar belirtelim ki, bazı test sınavlarında doğru seçeneğin ikiye indirilebilmesi veya doğru şıkkın kesin olarak tespit edilebilmesi imkanı, test sınavlarının özünden bulunan bir kusur değildir. Bu kusur test sınavlarının amatör kişilerce hazırlanmasında kaynaklanmaktadır.
Aşağıda önereceğimiz yöntemlerden bazıları ile doğru olma ihtimali olan seçenek sayısı beşten ikiye indirilmekte, diğer bazı yöntemlerde ise, doğru seçenek kesin olarak tespit edilebilmektedir. İlk önce "beşten ikiye indirme"yi görelim.
I. BEŞTEN İKİYE İNDİRME
Aşağıda göstereceğimiz şu iki yolla kötü hazırlanmış test sorularında doğru olması muhtemel seçenek sayısı beşten ikiye indirilebilmektedir. Bu yollardan birinde seçenekler arasındaki karşıtlık, diğeri ise benzerlik ilişkisinden hareket edilmektedir.
1. Karşıtlık
Test sorusu hazırlanırken ilk önce soru metni kaleme alınır. Sonra da doğru cevap bir şık olarak verilir. Daha sonra da bu şık gibi dört seçenek daha kaleme alınır. Bu dört seçeneğe çeldirici seçenekler denir.
Amatör öğretim üyeleri doğru cevabı bir seçenek olarak verdikten sonra, onun tam tersini bir seçenek olarak yazarlar. Bu, amatör öğretim üyelerinin öğrenciyi "çeldirmek" için buldukları bir "numara"dır. Örneğin doğru şık "anayasaya uygundur" ifadesiyle bitiyorsa, amatör öğretim üyelerinin hazırladıkları test sorusunun şıkları içinde bir tane de "anayasaya aykırıdır" veya "anayasaya uygun değildir" ifadeli bir şık bulunur. Bazı testlerde dikkat edilirse seçeneklerden biri "olur", diğeri "olmaz"; biri "vardır", diğeri "yoktur"; biri "geçerlidir", diğeri "geçersizdir" gibi karşıt ifadelerle biter. İşte, beş seçenekten iki seçenek içerik olarak aynı, ama hüküm olarak birbirinin tam tersi ise doğru seçenek bunlardan biridir.
Böylece seçenek sayısı beşten ikiye kolayca indirilebilmektedir. Beşten ikiye indirirken bir sezgiden veya şanstan veya bir başka "sihirli" yoldan yararlanmıyoruz. Bunu bir mantık yardımıyla yapabiliyoruz. Ve bu mantık bizatihi bilimlerin mantığıdır. Zira, bilim mantığında bir şey ya doğrudur, ya da yanlıştır. Aynı konuda bir önermenin doğru ve yanlış şekilleri yer alıyorsa bunlardan biri doğru, biri de yanlıştır. Doğru ve yanlış dışında üçüncü bir ihtimal yoktur.
Aşağıda bu doğru olma ihtimali olan seçenek sayısının karşıtlık ilişkisi ile nasıl beşten ikiye indirilebileceği örnekler üzerinde gösterilmeye çalışılmıştır. Örnekler müfettişlik sınavları sorularından seçilmiştir. İlk örnek para-banka-kredi bilgisi sorusudur.
Örnek 1: Aşağıdakilerden hangisi izlenen para politikası göstergesinin taşıması gereken bir özelliklerden biri değildir?
a) Amaç değişkenle ilgili olmalıdır.
B) Hiç gecikmesiz veya çok az gecikmeyle izlenebilir olmalıdır.
c) Girişilen politikadan çabuk etkilenmelidir.
d) Göstergede oluşan değişimin amaç değişkeni etkileyebilmesi gerekir.
e) Girişilen politikadan etkilenmemelidir.
(Soru Musa Ceylan (editör), Müfettişlik, Uzmanlık, Kaymakamlık Sınavlarına Yönelik Hazırlık Kitabı, Ankara, Detay Yayınları, 1999, s.244?ten alınmıştır).
Dikkat edileceği üzere c ve e şıkları arasında karşıtlık vardır (etkilenmelidir/etkilenmemelidir). O halde doğru cevap ya c ya da e şıkkıdır. Böylece seçenek sayısı beşten ikiye indirilmiş oldu. Bunu yaparken herhangi bir para-banka-kredi bilgisine ve hatta sorunun metnini okumaya ihtiyacımız yoktur.
“Sen; onun sorduklarına cevap vermeye bile tenezzül etmezsin, o seni susturduğunu sanar. Hayat işte.”

#3 dora

dora

    made by f"ebru"ary 8

  • Cadı
  • 4.623 Mesaj
  • Cinsiyet:Bayan
  • Konum:yalnızlar rıhtımı..
  • İlgi Alanları:ilgisiz alakasiz..

Gönderim zamanı 03.10.2007 - 16:10

Bunun nedeni yukarıda açıklandığı gibi, bir bilimsel sistemde birbirinin karşıtı olan iki önermeden birinin doğru, diğerinin yanlış olma zorunluluğudur. Bu takdirde ise doğru cevap bunlardan biri olmak zorundadır. Gerçekten de yukarıdaki soruda doğru cevap, sorunun alındığı kaynağa (Ceylan, op. cit., s.244) göre e şıkkıdır.
Aşağıdaki örnek yine müfettişlik sınavlarından, ama bu sefer maliye politikası dersinden seçilmiştir:
Örnek 2: Keynesyen görüşe göre toplam talebin para politikası ile arttırılamadığı durum aşağıdakilerden hangisidir?
a) Spekülatif para talebinin faiz esnekliğinin sıfır olması durumunda
B) Yatırımlarının faiz esnekliğinin sonsuz olması durumunda
c) Spekülatif para talebinin faiz esnekliğinin sonsuz olması durumunda
d) Tasarrufların faiz esnekliğinin sıfır olması durumunda
e) Merkez bankası bağımsız olmadığında
(Bu soru Ceylan, op. cit., s.322?den alınmıştır).
Görüleceği üzere a ve c şıkları arasında tam bir karşıtlık (sıfır/sonsuz) vardır. O halde ya a, ya da c şıkkı doğrudur. Gerçekten de söz konusu sorunun alındığı kitaba (Ceylan, op. cit., s.322) göre doğru şık c şıkkıdır. Böylece maliye politikası bilgisine ihtiyaç olmadan, hatta soruyu bile okumadan doğru şık yüzde elli ihtimalle bulunabilmektedir.
Yine maliye politikasından bir başka örnek:
Örnek 3: Aşağıdakilerden hangisi sabit kurumlar sistemi ve sermaye hareketlerinin söz konusu olduğu bir ekonomide para politikası ile para arzının arttırılmasının bir sonucu olamaz.
a) Faiz oranları düşer.
B) Gelir düzeyi yükselir.
c) Yurtdışı talep artar.
d) Kısa süreli sermaye yurtiçine çekilir.
e) Kısa süreli sermaye ülkeden kaçar.
(Soru Ceylan, op. cit., s.341?den alınmıştır).
Görüldüğü gibi ve d ve e şıkları arasında karşıtlık ilişkisi vardır. O halde doğru şık bunlardan birisi olmadır. Gerçekten de söz konusu sorunun alındığı kaynağa (Ceylan, op. cit., s.341) göre doğru şık d şıkkıdır.
Örnek 4: Aşağıdakilerden hangisi nakit ilkesinin unsurlarından biri değildir?
a) Banknot para fonksiyonunu yerine getirmektedir.
B) Banknot çıkarımı sadece bankaların ticarî kredi işlemidir.
c) Banknot ihracı sıkı kontrol edilir.
d) Banknot para sayılmaz.
e) Banknot çıkarımı bankalardaki altın sikke miktarına bağlıdır.
(Soru Ceylan, op. cit., s.209?dan alınmıştır).
Dikkat edilirse a ve d şıkları arasında anlamca karşıtlık ilişkisi vardır. Doğru cevabın bunlardan biri olması gerekir. Gerçekten de söz konusu sorunun alındığı kaynağa (Ceylan, op. cit., s.209) göre doğru şık a şıkkıdır.
2. Benzerlik
Bazen de şıkların iki tanesi arasında gerek anlam, gerek yazılış, gerek ses, gerek rakam bakımından benzerlik kurulabilmektedir. Böyle bir durum varsa biliniz ki doğru şık aralarında benzerlik ilişkisi kurulan iki şıktan biridir.
Bunu aşağıda örneklerle göstereceğiz. İlk örnekler müfettişlik sınavlarından, ikinci grup örnekler ÖYS?lerden ve üçüncü grup örnekler ise KPDS?lerden seçilmiştir.
a) Müfettişlik Sınavlarından
Benzerlik ilişkisiyle doğru olması muhtemel seçenek sayısının beşten ikiye nasıl indirildiğini ilk önce müfettişlik sınavlarından alınan örneklerle gösterelim:
Örnek 1: Bir ülkenin anayasasının, o anayasada belirlenmiş usullere uyularak değiştirilmesi iktidarına ne ad verilir?
a) Aslî kurucu iktidar
B) Tali kurucu iktidar
c) Kurulu iktidar
d) Hukuk dışı iktidar
e) Yumuşak anayasa sistemi
(Bu soru Ceylan, op. cit., s.556?dan alınmıştır).
Dikkat edileceği üzere a ve b şıkları arasında bir benzerlik vardır. Doğru şıkkın a veya b şıkkı

* alıntı. kaynatk : bilinmiyor
“Sen; onun sorduklarına cevap vermeye bile tenezzül etmezsin, o seni susturduğunu sanar. Hayat işte.”

#4 dora

dora

    made by f"ebru"ary 8

  • Cadı
  • 4.623 Mesaj
  • Cinsiyet:Bayan
  • Konum:yalnızlar rıhtımı..
  • İlgi Alanları:ilgisiz alakasiz..

Gönderim zamanı 03.10.2007 - 16:10

olması muhtemeldir (Doğru şık gerçekten de b şıkkıdır). Burada doğru cevap herhangi bir anayasa hukuku bilgisine ihtiyaç göstermeden ve hatta soru metnini okumadan % 50 ihtimalle doğru olarak saptanabilmektedir.
Burada soru hazırlayan öğretim üyesinin yaptığı hata şudur: Aslında bu sorunun gerçek anlamda sadece iki seçeneği olabilir. Bu soru normalde beş seçenekli bir test sorusu olarak değil, iki seçenekli bir test sorusu olarak sorulabilir. Bu iki seçenek ancak yapay olarak beş şıkka çıkarılabilir. Bu yapaylık da hemen fark edilebilir. Dolayısıyla burada yapılması gereken şey bunu iki seçenekli bir test sınavında sormak ve beş seçenekli test sınavında ise sormamaktır.
Aynı kitaptan diğer bir örnek (Ceylan, op. cit., s.553):
Örnek 2: Devlet iktidarının sınırlandırılmasını en etkin biçimde sağlayan sistem aşağıdakilerden hangisidir?
a) Kuvvetler ayrılığı
B) Kuvvetler birliği
c) Meclis hükûmeti
d) Monarşi
e) Teokrasi
Görüldüğü gibi yine a şıkkı ile b şıkkı arasında diğerlerine nazaran bir bağlantı vardır. Doğru cevabın bunlardan biri olması muhtemeldir. Gerçekten de doğru cevap a şıkkıdır.
İzleyen örnek aynı kaynaktan "şirketler muhasebesi" alanından seçilmiştir:
Örnek 3: Adî komandit şirketlerde komanditer ortakların sermayelerini aşan zarar ve borçlar için aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
a) Komanditer ortaklardan alınır.
B) Mahkemede iflas davası açılır.
c) Komanditer ortakların malvarlığından karşılanır.
d) Komandite ortaklardan alınır.
e) Şirketin acze düşmesi nedeniyle ödenmez.
(Bu soru Ceylan, op. cit., s.535?ten alınmıştır).
Muhasebenin "m" sini bilmeyen biri bile burada doğru cevabın a veya d şıklarından biri olduğunu tahmin edebilir. Çünkü görüldüğü gibi a veya d şıkları arasında diğerlerine nazaran yüksek oranda bir ilişki vardır.
Şimdi de "genel muhasebe" alanından bir örnek:
Örnek 4: Aşağıdakilerden hangisi alacak kalanı vermez?
a) Sermaye
B) Dönem net karı
c) Dönem net zararı
d) Yasal yedekler
e) İştirakler yeniden değerleme artışları
(Bu soru Ceylan, op. cit., s.454?ten alınmıştır).
Burada doğru cevabın aynı nedenle b veya c şıkkı olması gerekir.
Bazen karşıtlık ve benzerlik ilişkileri bir arada bulunabilir.
Örnek 5: Sabit döviz kuru ve sermaye hareketlerinin olmadığı bir sistemde, izlenecek bir maliye politikası ile kamu harcamaları artırılıp vergiler azaltıldığından aşağıdakilerden hangisi ortay çıkmaz?
a) Yurtiçi talebin artması
B) İthalatın artması
c) Döviz rezervlerinin azalması
d) İhracatın artması
e) Para arzının azalması
(Bu soru Ceylan, op. cit., s.340?tan alınmıştır).
Dikkat edileceği üzere b ve d şıkları arasında "artması" kelimesinin geçmesi bakımından bir benzerlik; "ithalat" ve "ihracat" kelimelerinin kullanılması bakımından ise karşıtlık ilişkisi vardır. Her iki nedenden dolayı da doğru şıkkın ya b, ya da d şıkkı olması gerekir. Gerçekten de sorunun alındığı kaynağa (Ceylan, op. cit., s.340) göre doğru şık, d şıkkıdır.
B) ÖYS
Doğru seçenek sayısını beşten ikiye indirmeye şimdi ÖYS?lerden seçilmiş sorularla örnek verelim:
Örnek 1: (Verilen bir okuma parçasına göre izleyen ifadeyi anlamca tamamlayan ifade soruluyor) During recent years---:

* alıntı. kaynak : bilinmiyor
“Sen; onun sorduklarına cevap vermeye bile tenezzül etmezsin, o seni susturduğunu sanar. Hayat işte.”

#5 dora

dora

    made by f"ebru"ary 8

  • Cadı
  • 4.623 Mesaj
  • Cinsiyet:Bayan
  • Konum:yalnızlar rıhtımı..
  • İlgi Alanları:ilgisiz alakasiz..

Gönderim zamanı 03.10.2007 - 16:11

a) Photography has become a popular form of art.
B) A lot of peaple have taken photographs of good paintings.
c) Photography has stopped being an art.
d) Photographic exhibitions are often advertised in magasines.
e) More and more people take photographs at weddings.
(Bu soru ÖYS 1981 İngilizce testinden alınmıştır. Asuman Dereköylü, 1981-1998 İngilizce Soruları, İstanbul, Alkım Yayınları, 1998, s.1)
Burada doğru cevap a veya c şıklarından biri olmalıdır. Çünkü her ikisi de "Photography has" ifadesi ile başlıyor. Gerçekten de burada doğru cevap, sorunun alındığı kaynağa göre a şıkkıdır.
Örnek 2: (Verilen bir okuma parçasına göre izleyen ifadeyi anlamca tamamlayan ifade soruluyor) Liz ---:
a) Hasn?t watched a film for over a year.
B) Enjoyed the film she saw on Friday evening.
c) Enjoyed the film even less than Dick.
d) Said the story was wery poor.
e) And I both enjoyed the film.
(Bu soru ÖYS 1986 İngilizce testinden alınmıştır. Dereköylü, op. cit., s.33).
Burada benzerlik nedeniyle doğru şık ya b, ya da c şıkkı olmalıdır.
Örnek 3: "Don?t throw the paper on the floor" cümlesinin dolaylı (indirect) biçimini elde etmek için
"The shopkeeper told the boy... on the floor" ifadesinde boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
a) That the had thrown the paper
B) He threw the paper
c) Not to throw the paper
d) Not the have thrown the paper
e) That he didn?t throw the paper.
(Bu soru ÖYS 1990 İngilizce testinden alınmıştır. Dereköylü, op. cit., s.77).
Benzerlik nedeniyle doğru şıkkın c ya da d olması gerekir.
Örnek 4: Jane told me that she--- to ring me all morning.
a) Had been trying
B) Has been trying
c) Will be trying
d) Has tried
e) Wil have tried
(Bu soru ÖYS 1997 İngilizce testinden alınmıştır. Dereköylü, op. cit., s.176).
Doğru şık benzerlik nedeniyle a veya b şıklarından biri olmalıdır.
Örnek 5: --- we realiy ought to leave as soon as possibyle. (Cümlenin başlangıcı soruluyor).
a) Since we shall probably have a long wait an the bus station
B) Since the roads are always busy an this hour
c) Thought it is getting very late
d) Until we know which plane they are coming on
e) If there?s no need hurry
(Bu soru ÖYS 1997 İngilizce testinden alınmıştır. Dereköylü, op. cit., s.177).
Doğru cevap benzerlik nedeniyle a veya b şıklarından biri olmalıdır.
Örnek 6: The writer points out, throught history, in some way or another, ---. (Cümleyi tamamlayan uygun ifade soruluyor).
a) Boys have often managed to avoid work that requires a lot of phsisical effort.
B) Parents have been reluctant to improve the education of their children
c) Children have been forced to learn several crafts
d) Children have been given anayasa normu education to equip them for the future
e) Young people have chosen different ways of life from those of their parents
(Bu soru ÖYS 1998 İngilizce testinden alınmıştır. Dereköylü, op. cit., s.195).
Doğru cevap benzerlik nedeniyle a veya b şıkkı olmalıdır.
c) KPDS
Şimdide KPDS?lerden alınmış birkaç örnekle doğru olması muhtemel şık sayısının nasıl beşten ikiye indirilebileceğini görelim:
Örnek 1: Aşağıdaki soruda verilen cümleye anlamca en yakın olan cümleyi bulunuz.

* alıntı. kaynak : bilinmiyor
“Sen; onun sorduklarına cevap vermeye bile tenezzül etmezsin, o seni susturduğunu sanar. Hayat işte.”

#6 dora

dora

    made by f"ebru"ary 8

  • Cadı
  • 4.623 Mesaj
  • Cinsiyet:Bayan
  • Konum:yalnızlar rıhtımı..
  • İlgi Alanları:ilgisiz alakasiz..

Gönderim zamanı 03.10.2007 - 16:13

It is not whether you win or lose, but how you play the game is important.
a) Winning is more important than losing when you play the game.
B) If you know how to play the game, you will win it.
c) Winning is less important than playing the game well.
d) Playing the game and winning it is important.
e) You will lose unless you khow how to play the game.
(Örnek, Şebnem Bilgi ve Çiğdem Onat, KPDS İngilizce: ÖSYM?ce Yapılan Sınavlarda Çıkmış Sorularla Diğer Örnek Sorular ve Cevaplar, Ankara, Alkım Yayınları, 1994, s.65?ten alınmıştır. Kitabın başlığına bakılırsa bu soru ve aşağıdaki diğer örnek sorular KPDS?de sorulmuştur. Ancak Bilgi ve Onat bu soruların hangi yıl ve dönem yapılan KPDS sınavından alındıkların belirtmiyorlar).
Doğru cevap a ve c şıkları arasındaki benzerlik nedeniyle bunlardan biri olmalıdır. Doğru cevap gerçekten de sorunun alındığı kaynağa göre c şıkkıdır.
Örnek 2: (Verilen bir okuma parçasına göre izleyen ifadeyi tamamlayan ifade soruluyor) The economics crisis of 1974 ---.
a) had a serious and lesting impact on unemployement
B) grew even more serious in 1975 in all the western industrialised countries.
c) was a direct results of the sudden sharp increase in late 1973 of oil prices
d) was a direct results of the sudden sharp increase in late 1973 oil prices
e) contributed to increase in monetary transactions
(Örnek Bilgi ve Onat, op. cit., s.95?ten alınmıştır.)
Burada dikkat edilirse c ve d şıkları arasındaki fark "1973" ile "oil" arasında yer alan "of" kelimesinden ibarettir. Bu benzerlik nedeniyle doğru şık bunlardan biridir.
Örnek 3: (Verilen bir okuma parçasına göre izleyen ifadeyi tamamlayan ifade soruluyor) It is now often, but not always, recognized that ---.
a) problems of the curriculum are largerly theoritical
B) problems of the curriculum must be dealt with in terms of objectives.
c) the contents of the curriculum be determined by the community
d) more abstract matters should be included in the curriculum
e) there is very little connection between the porpose of education and the values of community
(Örnek Bilgi ve Onat, op. cit., s.99?ten alınmıştır)
Benzerlik nedeniyle doğru cevap ya a, ya da b şıkkıdır.
Örnek 4: Genel olarak yollar önemli kentsel bölgeleri bağlar ve böylelikle insanların ve satılabilir ürünlerin taşınmasını mümkün kılar (Türkçe cümlenin İngilizce dengi soruluyor).
a) In general, roads connect major urban areas, thereby making transportation of people and marketable products possible.
B) Roads generaliy make it possible for people to go shopping for the marketable products.
c) Roads which generaly connect major urban areas make it possible for people to go shopping for the marketable products.
d) Generals roads connect major urban areas which present marketable products to shoppers.
e) In general, roads connect major urban areas and thus people and maketable products.
(Örnek Bilgi ve Onat, op. cit., s.99?ten alınmıştır)
Benzerlik nedeniyle doğru cevap a veya e şıklarından biridir

* alıntı. kaynak : bilinmiyor
“Sen; onun sorduklarına cevap vermeye bile tenezzül etmezsin, o seni susturduğunu sanar. Hayat işte.”

#7 suustuneyaziyazmak

suustuneyaziyazmak

    Sadık bir ziyaretçidir

  • Yasaklılar
  • 1.033 Mesaj

Gönderim zamanı 03.10.2007 - 16:25

Bir karga uçarken pislemiş, kargadan kopan bok hızla yeryüzüne doğru inmeye başlamış, kalabalık bir trafikte hızla ilerleyen bir motorsikletli adamın kaskının camına yapışıvermiş, bir anda etrafı görmeyen motorsikletli hızla önündeki araca çarparak kaza yapmış ve tüm müdahalelere rağmen ölmüş.
O halde şöyle diyebilirmiyiz ?
Her karga boku adam öldürür.....

#8 Lamos

Lamos

    Kelyu

  • Dokunulmazlar
  • 7.490 Mesaj
  • Cinsiyet:Bay

Gönderim zamanı 21.08.2009 - 20:06

Başlığı görünce işte bu dedim işte bu. Benim aradığım işte bu. Ama oda nesiiiiiii. Bu kadar uzun yazıyı okumaya bile çalışmadım *zong

#9 Muziçko

Muziçko

    V.I.P. Üye

  • Dokunulmazlar
  • 12.098 Mesaj
  • Cinsiyet:Bayan
  • Konum:Gurup Şurup
  • İlgi Alanları:İhtiyaç anında camı kırınız!

Gönderim zamanı 24.08.2009 - 02:31

lamosa artı 1000 rap pop caz veriyorum buda nesi karınca duası gibi gözlerim bozulcaktı yahu *böö

Gönderilen Resim





Bu kadar da ısıtmazdı belki de bahar güneşleri,
her kaybedişin ardından hayat yeniden başlamasaydı eğer.




Gönderilen Resim






Benzer Konular Daralt

  Konu Forum Konuyu Açan İstatistikler Son Mesaj Bilgisi

1 kullanıcı bu konuya bakıyor

0 üye, 1 ziyaretçi, 0 gizli