İçerik değiştir



- - - - -

Türk Sanat Müziği Makamları


  • Yanıtlamak için giriş yapın
bu konuya 79 yanıt verildi

#1 alsancakE24

alsancakE24

    Onun için takıntı haline geldik

  • Üyeler
  • 2.849 Mesaj
  • Cinsiyet:Bay

Gönderim zamanı 07.01.2009 - 15:06


Hüzzam Makamı


Gönderilen Resim

Gönderilen Resim

Türk müziğinin bileşik makamlarındandır yani birden fazla basit makamdan oluşur. En eski makamlardan biri olmakla birlikte, özellikle son bir buçuk iki asırda çok rağbet görmüştür. Türk müziğinin koyu hüzün arzeden makamlarından biri olan bu makamın karar perdesi segahtır. Bugün artık örneği kalmamış hüzzam-ı kadim ve hüzzam-ı rumi makamları ile az da olsa kullanılan hüzzam-ı cedid gibi değişik hüzzam makamları da vardır.

Hüzzam makamının karar(durak) perdesinin segah(si bemol) olduğu yukarda belirtilmişti. Zaten, iki üç perde dışında, makam olarak ta segah'a çok yakındır. Segah makamını, camiye giden hemen hemen herkes farkedebilir. bayram namazlarında okunan tekbir segah makamındadır. Bütün islam aleminde okunan bu bayram tekbiri, klasik müziğimizin en büyük dehalarından, ıtri'nin(1640-1711) bir bestesidir.

Segah makamına çok yakın olan hüzzam makamı, karakter olarak melonkolik lirizmi en güzel anlatan(bu yüzden de malesef çok yıpratılmış) bir dizi ve seyre sahiptir.


- Bu makamdan besteler :
Bir sen kaldın içimde bir de o hatıralar (İrfan Özbakır)
Gecenin matemini aşkıma örtüp sarayım ( Selahattin Pınar)
Akşamın olduğu yerde bekle diyorsun, gelmiyorsun (Avmi Anıl)
Sesimde şarkısı aşkın, figan olup gidiyor (Selahattin İnal)
Akşam dönüşü geçtim (Marko Çolakoğlu)
Aşkınla sürünsem, yine aşkınla delirsem (Selahaddin Pınar)
Gönlüm seher yeli gibi ( Sadettin Kaynak)
Ömrüm seni sevmekle nihayet bulacaktır (Yesârî Âsım Arsoy )
Şu göğsüm yırtılıp baksan (Cevdet Çağla)
Talihin elinde oyuncak oldum (Ârif Sâmi Toker)
Pişman olur da bir gün dönersen bana geri (İrfan Özbakır)
Her gece yollarda gözledim seni (Kasım İnaltekin)
Sormadın halimi hiç, kalbimin esrarı nedir (Selahattin Pınar)
Seni, sesini, gözlerinin rengini unutabilsem (Sadi Hoşses)
Menekşe gözlerde hiç vefa yokmuş (Şekip Ayhan Özışık)
Adanın yeşilçamları aşkımıza yer olsun (Şükrü Tunar)
Sen sanki baharın gülüsün (Musa Süreyya Bey)
Yine yakmış yar mektubun ucunu (Erol Sayan)
Yanıyor mu yeşil köşkün lambası yar (İstanbul Türküsü, Anonim)

(derleme)

Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 24.07.2009 - 00:24


#2 alsancakE24

alsancakE24

    Onun için takıntı haline geldik

  • Üyeler
  • 2.849 Mesaj
  • Cinsiyet:Bay

Gönderim zamanı 20.01.2009 - 05:42

Hicaz Makamı

Gönderilen Resim

Hicâz, Klasik Türk müziğinde dügah perdesinde karar kılan bir makam ve perde. Hicaz perdesi Türk müziğinde do diyez notasını andıran perdedir. Bu perde makamın yapısındaki en karakteristik perde olduğu için, makama da adını vermiştir.

Hicaz makamı en eski makamlarımızdan biridir. Asırlar boyunca olduğu gibi bugün de en sevilen, en çok kullanılan makamımız olmuştur. Adını, İslâm dininin mukaddes şehirleri olan Mekke veMedine'nin içinde yer aldığı topraklar olan Hicaz'dan almıştır.

Hicâz makamı makamlar arasında, Yılmaz Öztuna'nın verdiği bilgiye göre 2052 eserle birinci sırayı almaktadır. Hicaz makamına çok yakın olan 3 makam daha vardır. Bunlar Hümâyun, Uzzâl ve Zengûle (Zirgüle) makamlarıdır ve hepsi birlikte "Hicaz Grubu" diye adlandırılmaktadır. Birçok musikişinas bu makamları Hicaz makamından ayırd etmeye gerek görmemiştir. Bu şekilde değerlendirecek olursa, Hicaz makamındaki eserlerin sayısı 2481'i bulmaktadır. Hicaz grubundaki makamların değişik perdelerdeki şedleri de çok sevilen ve kullanılan makamlardır. Bu şed makamlar arasında Sûzidil, Şedd-i Arabân, Hicâzkâr ve Evcârâ ilk akla gelenlerdir.

Hicâz makamı, dügâh (la) perdesinde karar eden makamlardandır. Hicaz dörtlüsü ile Rast beşlisinin birleşmesinden teşekkül etmiştir. Güçlüsü neva (re), yedeni rast (sol) perdesidir. Orta sekizlideki sesleri şöyledir: Dügah (la), dik kürdî (bakiyye bemollü si), nim hicaz (bakıyye diyezli do), neva (re), hüseyni (mi), evc (bakiyye diyezli fa), gerdaniye (ince sol) ve muhayyer (ince la). Çıkıcı-inici bir seyir gösterir.

Hicaz makamı ulvî bir hüzün telkin etmektedir. Musikî ile tedavide en fazla kullanılan makamlardandır. Fârâbi,Hicaz makâmının insan rûhuna tevâzû verdiğini belitmektedir. Osmanlı devri hekimlerinden Şuûrî, Tâdil-i Emzîce adlı eserinde Hicaz makamının dervişler meclisinde daha tesirli olduğunu ve tesirinin öğle ile ikindi ezanları arasında daha fazla olduğunu belirtmektedir.

- Bu makamdan besteler:
Anladım sevmeyeceksin beni sen nazlı çiçek (Selahattin Pınar)
Acaba şen misin, kederin var mı (Bimen Şen)
Anlatılmaz bin dert ile (Erdoğan Yıldızel)
Açık bırak pencereyi, örtme perdeyi bu gece (Şekip Ayhan Özışık)
Adalardan bir yar gelir bizlere (Yesari Asım Arsoy)
Ağlar gezerim sahili, sanki benimlesin (Alaeddin Yavaşça)
Artık bu solan bahçede bülbüllere yer yok (Alaeddin Yavaşça)
Ben gamlı hazan sense bahar (Melahat Pars)
Bir bahar akşamı rastladım size (Selahattin Pınar)
Bir gün karşılaşırsak ayrıldığımız yerde (Yusuf Nalkesen)
Çatılmış kaşlarınla kime düşman gibisin (Yusuf Nalkesen)
Değdi saçlarıma bahar gülleri (Azeri Bekirof)
Dilşad olacak diye kaç yıl avuttu felek (Avni Anıl)
Enginde yavaş yavaş (Sadettin Kaynak)
Gittin de bıraktın beni aylarca kederde (Münir Nurettin Selçuk)
Gönül penceresinden ansızın bakıp geçtin (Muzaffer İlkar)
Gülünce gözlerinin içi gülüyor (İrfan Özbakır)
Kader, kime şikayet edeyim seni, bilemem (Avni Anıl)
Madem ki gidiyorsun bırakıp burda beni (Muzaffer İlkar)
Söyleyemem derdimi kimseye, derman olmasın diye (Şükrü Tunar)
Yalancının birine kapıldı kaldı gönül (Necdet Tokatlıoğlu)

(tr.wikipedia.org)

Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 24.07.2009 - 00:33


#3 alsancakE24

alsancakE24

    Onun için takıntı haline geldik

  • Üyeler
  • 2.849 Mesaj
  • Cinsiyet:Bay

Gönderim zamanı 20.01.2009 - 05:47

Uşşak Makamı

Gönderilen Resim

a. Durak : Dügah perdesidir
b. Seyir : Çikicidir
c. Dizi : Yerinde Ussak dörtlüsüne, Neva perdesi üzerinde Buselik beslisinin eklenmesiyle meydana gelir.
d. Güçlü : Neva perdesidir
e. Yeden : Rast perdesidir
f. Donanim : Si koma bemol

Dizinin Seyri : Çikici diziye sahip oldugundan seyre durak perdesi civarindan baslanir. Ussak dörtlüsünün seslerinde dolasilarak güçlü sesi olan Neva perdesinde asma kalis yapilir. Ussak Makami dizisi, Yegah perdesindeki Rast beslisiyle genisleme yapar. Dizinin seslerinde gezindikten sonra Neva'da asma kalis yapilir. Karara gidilirken özellikle Segah perdesinde kalis gösterilir. Ussak dörtlüsünün sesleri kullanilarak Dügah perdesinde karar verilir.

Makamin Özelligi: Ussak Makami dizisinin ikinci sesi olan Segah perdesi, donanimda gösterildigi gibi bir koma olarak icra edilmez. Daima 2 – 3 koma pes icra edilir. Ussak Makamina bu perde ayri bir özellik verir. Bu ses, isaret olarak sekillendirilmediginden donanimda koma bemol olarak gösteriliyor.

- Bu makamdan besteler:
* Akşam oldu hüzünlendim ben yine (Semahat Özdenses)
* Anar ömrümce gönül, giden sevgilileri (Şükrü Yunar)
* Bir çapkın elinde oyuncak oldum (Yesari Asım Arsoy)
* Bir gönül hikayesi anlatırdı gözlerin (Zeki Müren)
* Bir güneş bahtıma birgün doğacaktır sanırım (Osman Nihat Akın)
* Bir tatlı tebessümün bin vuslata bedeldir (Zeki Müren)
* Cana rakibi handan edersin (Giriftzen Asım Bey)
* Dalında solarken akşamın gülü (Arif Sami Toker)
* Gamzedeyim deva bulmam (Kemani Tatyos Efendi)
* Mehtaplı gecelerde hep seni andım (Sevim Şengül)
* Sönmez artık yüreğimde yanan bu sonsuz ateş (Kadri Şençalar)

(wowturkey.com)

Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 24.07.2009 - 00:33


#4 alsancakE24

alsancakE24

    Onun için takıntı haline geldik

  • Üyeler
  • 2.849 Mesaj
  • Cinsiyet:Bay

Gönderim zamanı 20.01.2009 - 05:49

Rast Makamı

Gönderilen Resim

Çıkıcı bir makamdır. Durağı SOL sesi, güçlüsü beşinci derecesindeki RE sesidir. Dizisi şu şekildedir:
SOL-LA-Sİ (koma bemol)-DO-RE-Mİ-FA (bakiye diyez)-SOL

Perdelerin Türk Müziğindeki isimleri şöyledir:

Râst, Dügâh, Segâh, Çârgâh, Nevâ, Hüseynî, Acem, Gerdâniye

Rast makamına durak sesinden başlanır, ya durakta veya güçlüde asma karar yapılır sonra tizdeki dörtlüsünde de gezinildikten sonra durak sesi olan SOL ile karar verilir.

Rast makamı, Klasik Türk Müziğinin en temel makamı sayılır nitekim "rast" Farsçada düz, doğru, sağ manasına gelir. Uzaktan andırsa da, batı müziğinde başka seslerin kullanılmasından dolayı majör gamlarıyla karşılaştırmak yanlıştır.

Not: Rast kelimesi Türk müziğinde aynı zamanda SOL sesi için de kullanılır ("Rast perdesi", "Rast üzerinden girmek").

- Bu makamdan besteler:
Bir gönül vardı bende, henüz aşkı tatmamış (Ferit Sıdal)
Saçların tarumar gözlerinde nem (Şekip Ayhan Özışık)
Yine bir gülnihal aldı bu gönlümü (İsmail Dede Efendi)
Gönül aşkınla gözyaşı dökmekten usandı artık (Selahattin İnal)
Gül ağacı değilem, her gelene eğilem (Necib Mirkelamoğlu)
Ay gülsün ufuktan sana (İsmail Baha Sürelsan)
İçime hep hüzün doluyor (Yıldırım Gürses)
Gelse o şuh meclise, naz ü tegafül eylese (Hafız Post)
Açılan bir gül gibi, gir kalbe gönül gibi (Dramalı Hasan)
Belki bir sabah geleceksin (Şekip Ayhan Özışık)
Saçının tellerine gönlümü taktı kader (Selahattin İnal)
Senden uzak günlerim zindân oluyor (AlaeddinYavaşça)
Aylar geçiyor sen bana hala geleceksin (Selahattin Pınar)
Nihansın dideden ey mest-i nazım (Hacı Faik Bey)
Bilmem ki nedendir bana sen hor bakıyorsun (Selanikli Ahmet Efendi)
Ne sevincin ömrü varmış, ne gün gören çok yaşarmış (Mehmet Ilgın)

(tr.wikipedia.org)

Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 24.07.2009 - 00:41


#5 alsancakE24

alsancakE24

    Onun için takıntı haline geldik

  • Üyeler
  • 2.849 Mesaj
  • Cinsiyet:Bay

Gönderim zamanı 20.01.2009 - 05:51

Nihavend Makamı

Gönderilen Resim

Nihavend Makamı, Buselik Makamı dizisinin Rast perdesi üzerine göçürülmesiyle elde edilir.

a. Durak: Rast perdesidir
b. Seyir: Inici - çıkıcıdır
c. Güçlü: Neva perdesidir
d. Yeden: Irak perdesidir
e. Donanim: Si küçük mücennep bemol, Mi küçük mücennep bemol


Tam - Bakiye - Tam - Tam - Bakiye - Tam - Tam

Nihavent Makamı dizisi hem alt hem de üst taraftan genişleme yapar. Alt taraftan Hicaz dörtlüsü, üst tarftan Buselik beşlisi olarak genişler.

Nihavent Makamı, Türk Musıkisi makamları içerisinde en fazla kullanılan makamlardan biridir. Nihavent Makamı dizisinin seslerinin müsait olması nedeniyle Batı Müziği enstrümanları ile de rahatlıkla icra edilebilir.

Dizinin Seyri: İnici - çıkıcı seyre sahip olan Nihavent Makamının seyrine genellikle orta seslerden başlanır. Neva perdesi üzerindeki Kürdi veya Hicaz dörtlüsünün sesleri kullanılarak güçlü sesi olan Neva perdesinde asma kalışlar yapılır. Buselik beşlisinin sesleri kullanılarak tiz seslerde dolaşılır. İnişte çeşitli geçkiler kullanılarak tekrar Neva perdesinde asma kalış yapılır. Dizinin orta seslerinde dolaşılır. Karar perdesine inilirken Buselik sesleri kullanılır. Karardan önce, dizi alt taraftan Hicaz sesleriyle genişleme yapar. Buselik beşlisinin sesleri ile Yedeni olan Irak perdeside gösterilerek Karar sesi olan Rast perdesinde karar verilir.

- Bu makamdan besteler:
* Ağlamakla, inlemekle ömrüm gelip geçiyor (Sadi Hoşses)
* Ahımı hicranımı sakladım gizli tuttum (Selahattin İnal)
* Aşka gönül vermem, aşka inanmam (Baki Çallıoğlu)
* Aşkımın ilk baharı, ilk heyecanım benim (Arif Sami Toker)
* Aşkın susuz bağında pınar gibi çağlarım (Sadettin Kaynak)
* Aşk nedir, nasıldır, bilen var mı (Avni Anıl)
* Ayrıldı gönül şimdi yine bir tek eşinden (Zeki Duygulu)
* Ayrılmak ne kadar zor, unutulmak çok acı (Ekrem Güyer)
* Bahar bitti güz bitti, artık bülbül ötmüyor (Sadettin Kaynak)
* Bahar geldi gül açıldı, ruhuma neşe saçıldı (Teoman Alpay)
* Bakmıyor çeşm-i siyeh feryade (Hacı Arif Bey)
* Bekledim de gelmedin, sevdiğimi bilmedin (Yesari Asım Arsoy)
* Benim gönlüm sarhoştur yıldızların altında (Kaptanzade Ali Rıza Bey)
* Biraz kül biraz duman, o benim işte (Avni Anıl)
* Bir demet yasemen, aşkımın tek hatırası (Zeki Müren)
* Bir ihtimal daha var, o da ölmek mi dersin (Osman Nihat Akın)
* Bu gün yine gönlümün bahçesinde gezindim (Emin Ongan)
* Doymadım sana, ağlarım ah ederek yana yana (Nevzat Akay)
* Ellerim böyle boş, boş mu kalacaktı (Şekip Ayhan Özışık)
* Gizli aşk bu, söyleyemem, derdimi hiç kimseye (Zeynettin Maraş)
* Gök yüzünde yalnız gezen yıldızlar (Teoman Alpay)
* Güzel bir göz, beni attı, bu derin sevdaya (Osman Nihat Akın)
* İçimde nice uzun yılların özlemi var (Avni Anıl)
* İnleyen nağmeler ruhumu sardı (Zeynettin Maraş)
* Kalbe dolan o ilk bakış, unutulmaz unutulmaz (Erol Sayan)
* Körfezdeki dalgın suya bir bak, göreceksin (Osman Nihat Akın)
* Leylakları sünbülleri, soldurdun gonca gülleri (Zekai Tunca)
* Mihrabım diyerek sana yüz vurdum (Avni Anıl)
* Mümkün mü unutmak güzelim, neydi o akşam (Rakım Elkutlu)
* Ne dert kalır ne hüzün, bir sudur akar zaman (Sadettin Kaynak)
* Sevil neşelen, sevme yanarsın (Sadettin Öktenay)
* Şarkılar seni söyler, dillerde nağme adın (Muzaffer İlkar)
* Unutturamaz seni hiç bir şey, unutulsam da ben (Ekrem Güyer)
* Yine bu yıl Ada sensiz içime hiç sinmedi (Osman Nihat Akın)
* Yok başka yerin (Kalamış) (Münir Nurettin Selçuk)

(tr.wikipedia.org)

Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 24.07.2009 - 00:42


#6 alsancakE24

alsancakE24

    Onun için takıntı haline geldik

  • Üyeler
  • 2.849 Mesaj
  • Cinsiyet:Bay

Gönderim zamanı 20.01.2009 - 05:53

Kürdilihicazkar Makamı


Kürdilihicazkar Makamı, Kürdi Makamı dizisinin Rast perdesi üzerine göçürülmesiyle elde edilir.

a. Durak: Rast perdesidir
b. Seyir: Inicidir
c. Güçlü: Gerdaniye perdesidir (İkinci derecede Çargah)
d. Yeden: Acemaşiran perdesidir
e. Donanım: Si küçük mücennep bemol, Mi küçük mücennep bemol, La küçük mücennep bemol

Gönderilen Resim
Bakiye - Tam - Tam - Tam - Bakiye - Tam - Tam

Not: Kürdilihicazkar Makamını ilk kez bulan ve kullanan bestekarımız Hacı Arif Bey'dir. Bu konuyu daha sonra açmayı düşündüğüm "Bestekarlarımız" başlığında paylaşacağım.

Dizinin Seyri: İnici bir seyre sahip olan Kürdilihicazkar Makamının seyrine genellikle tiz durak sesi olan Gerdaniye perdesinden başlanır. Çok parlak ve renkli nağmelerin yapıldığı Kürdilihicazkar Makamının seyri yapılırken Gerdaniye perdesindeki Kürdi ve Hicaz'lı kalışlar bu makamın karekteristik özelliğidir. Dizinin diğer sesleri kullanılarak Neva perdesinde Bayati'li kalışlar yapılır. Ana dizinin sesleri kullanılarak Kürdi dörtlüsünün sesleri ile Rast perdesinde karar verilir

- Bu makamdan besteler :
* Aşkım Yeniköy sahili deryasını sardı (Yesari Asım Arsoy)
* Avuçlarımda hala sıcaklığın var inan (Yusuf Nalkesen)
* Bahar çiçek çiçek gelince güzel (Zekai Tunca)
* Başka söz söylemem aşktan yana ben ( (Alaeddin Yavaşça)
* Beni kör kuyularda merdivensiz bıraktın (Münir Nurettin Selçuk)
* Bir kendi gibi zalimi sevmiş yanıyormuş (Lemi Atlı)
* Bir sabah bakacaksın ki birtanem ben yokum (Selahattin İçli)
* Bitmez tükenmez bu dert, ömür diyorlar buna (Selahattin İçli)
* Bu akşam bütün meyhanelerini dolaştım İstanbul'un (Avni Anıl)
* Bu ateşi sen yaktın içime, gel de sen söndür (Necdet Tokatlıoğlu)
* Çamlar arasından süzülürken mehtap (Muzaffer İlkar)
* Çiçek nedir görmeden bozkırlara dalmışsan (Selahattin İçli)
* Dertleri zevk edindim, bende neşe ne arar (Selahattin İnal)
* Geçmesin günümüz sevgilim yasla (Alaeddin Yavaşça)
* Gel sen bize akşam, yine mehtap görünsün (Muzaffer İlkar)
* Her tel saçı bir ter dudağın değdiği yerdir (Kaptanızade Ali Rıza Bey)
* Hüzün zaman zaman deli dalgalarla gelir (Selahattin İçli)
* Muntazır teşrifine hazır kayık (Hacı Arif Bey)
* Ne demiştin niçin caydın sözünden (Selahattin Pınar)
* Ne o bensiz edebilir, ne temelli gidebilir ( Yusuf Nalkesen)
* Nereden sevdim o zalim kadını (Selahattin Pınar)
* Ne senin aşkına muhtaç, ne esirin olacağım ( Muzaffer İlkar)
* Ömrümce o saf aşkını kalbimde yaşatsam (Yesari Asım Arsoy)
* Öyle dudak büküp hor gözle bakma (Avni Anıl)
* Saymadım kaç yıl oldu sen ellerin olalı ( Yusuf Nalkesen)
* Seni ben ellerin olsun diye mi sevdim (Baki Duyarlar)
* Sevmek acı bir arzu derler, sevilmiyor sevenler (Avni Anıl)
* Söyle naz mı bu kaş çatış (Yusuf Nalkesen)
* Şarap mahzende yıllanır, aşkın kalbimde yıllanıyor (Sadi Hoşses)
* Yıldızlara baktırdım fallarda çıkmıyorsun (Zekai Tunca)
* Yıldızlı semalardaki haşmet ne güzel şey (Sadi Hoşses)
* Zil, şal ve gül (Endülüs'te raks) (Münir Nurettin Selçuk)

(wowturkey.com)

Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 24.07.2009 - 00:54


#7 alsancakE24

alsancakE24

    Onun için takıntı haline geldik

  • Üyeler
  • 2.849 Mesaj
  • Cinsiyet:Bay

Gönderim zamanı 20.01.2009 - 05:55

Şehnaz Makamı

Şehnaz Makamı Dizisi, yerinde Hicaz, Uzzal veya Hümayun dizilerinden biri ile Hüseyni perdesindeki Hümayun dizilerinin birleşmesinden meydana gelmiştir.

a. Durak: Dügah perdesidir
b. Seyir: İnicidir
c. Güçlü: Hüseyni perdesidir
d. Yeden: Rast perdesidir
e. Donanım: Si bakiye bemol, Do bakiye diyez

Dizinin Seyri: İnici bir seyre sahip olan Şehnaz Makamının seyrine tiz durak civarından başlanır. Hüseyni perdesi üzerindeki Hümayun dizisinin seslerinde dolaşılır. Tiz durak olan Muhayyer perdesinde ısrarlı kalışlar yapılır. Muhayyer perdesinde Buselik beşlisi halinde genişleme sesleri kullanılabilir. Hicaz dörtlüsünün sesleri kullanılarak Hüseyni perdesine inilir. Hüseyni perdesinde asma kalış yapılır. Sonra Hicaz ailesinin sesleri kullanılarak pes seslere inilir ve Dügah perdesinde karar verilir.

Gönderilen Resim

- Bu makamdan besteler :
Beni ateşlere saran o kapkara siyah gözler (Zeki Arif Ataergin)
Gönül durmaz su gibi çağlar ( Dede Efendi)
Ey dilber-i işvebaz, nedir bu sendeki naz (Rahmi Bey)
Söyle niçin benden kaçtın (Bîmen Şen)
Gel meclise ey gonce (Muallim İsmail Hakkı Bey)
Fırsat bulsam yâre varsam (Tanburî Mustafa Çavuş)
Etmedin bir lahza ihya (Dellalzâde İsmail Efendi)
Denizin dalgasını bekliyorum, dinliyorum (Şemsettin Ziya Bey)
Bir nevcivâne dil müptelâdır (III. Selim)
Dîdem yüzüne nâzır (Nazîm Çelebi)
Dalda bir ishak öter (Sadettin Kaynak)
Vardım ki yurdundan ayağ (Nevres Paşa)
Sakiye mey sun ki bir gün lalezar elden gider (Alaeddin Yavaşça)
Elmayı top top yapalım (Hendek Türküsü, Anonim)
Arpa buğday daneler (Orta Anadolu Türküsü, Anonim)


(wowturkey.com)

Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 07.07.2009 - 01:29


#8 alsancakE24

alsancakE24

    Onun için takıntı haline geldik

  • Üyeler
  • 2.849 Mesaj
  • Cinsiyet:Bay

Gönderim zamanı 20.01.2009 - 05:58

Mahur Makamı

Gönderilen Resim

Çargah Makamı dizisinin Rast perdesi üzerine göçürülmesiyle elde edilir.

a. Durak: Rast perdesidir
b. Seyir: İnicidir
c. Güçlü: Gerdaniye perdesidir
d. Yeden: Geveşt perdesidir
e. Donanim: Fa küçük mücennep diyez


Bakiye - Tam - Tam - Tam - Bakiye - Tam - Tam

Rast perdesinde Çargah beslisi ve Neva perdesinde Çargah dörtlüsü halinde meydana gelen Mahur Makami dizisi, tiz durak (Gerdaniye) üzerinde Çargah beslisi halinde genisler.

Dizinin Seyri: Mahur Makaminin seyrine Gerdaniye perdesi veya civarindan baslanir. Inici bir seyre sahip olmasindan dolayi tiz durak civarindaki seslerde veya genisleme seslerinde dolasilir. Güçlü olan Gerdaniye perdesinde kalis yapilir.
Çargah dörtlüsü ile Neva perdesine inilerek asma kalis gösterilir. Dizinin yukaridan asagiya inis cazibesine uyarak Buselik perdesi Segah yapilir. Bu degisiklik makama yumusak bir hava verir.
Hüseyni perdesinde Buselik, Çargah perdesinde Çargah ve Dügah perdesinde Hüseyni'li kalislar da yapilabilir.
Dizinin seslerinde gezinilerek, Çargah beslisinin sesleri ile Rast perdesinde karar verilir.

- Bu makamdan besteler:
* Aşıka Bağdat sorulmaz (Münir Nurettin Selçuk)
* Bahar pembe beyaz olur (Neveser Kökdeş)
* Ben güzele güzel demem (Sadettin Kaynak)
* Beyoğlu'nda gezersin (Neyzen Rıza Efendi)
* Bu sevda ne tatlı, ne tatlı yalan (Şükrü Şenozan)
* Bu son şarkımda sen varsın (Muzaffer İlkar)
* Çek küreği güzelim, uzanalım Göksu'ya (Arif Sami Toker)
* Hicranı açmıştır sinede yare (Sadi Hoşses)
* Hoş geldin gönül bahçeme bahar gözlüm (Selahattin İçli)
* Petek petek bal gibisin (Erol Sayan)
* Şarkımı senin için yazdığımı bilseydin (İrfan Özbakır)
* Şimdi bahara erdim (Alaeddin Yavaşça)
* Hala kanayan kalbimi aşk ateşi dağlar (Yorgo Bacanos)

(derleme)

Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 24.07.2009 - 00:55


#9 alsancakE24

alsancakE24

    Onun için takıntı haline geldik

  • Üyeler
  • 2.849 Mesaj
  • Cinsiyet:Bay

Gönderim zamanı 20.01.2009 - 06:04

Saba Makamı

Gönderilen Resim

Gönderilen Resim

Saba Makamı Dizisi, Dügah perdesindeki Saba dörtlüsü ile Çargah perdesindeki Zirgüleli Hicaz dizisinin birleşmesinden meydana gelmiştir.

a. Durak: Dügah perdesidir
b. Seyir: Çıkıcıdır
c. Güçlü: Çargah perdesidir
d. Yeden: Rast perdesidir
e. Donanım: Si koma bemol, Re bakiye bemol

Dizinin Seyri: Saba Makamının seyrine durak (karar) sesi olan Dügah perdesi civarından başlanır. Saba dörtlüsünün sesleri kullanılarak bu dizinin seslerinde dolaşılır. Çargah perdesinde asma kalış yapılır. Çargah perdesi üzerindeki Zirgüleli Hicaz dizisinin seslerine geçilir. Tekrar aşağı inilerek Çargah perdesinde ısrarlı kalışlar yapılır. Saba dörtlüsünün sesleri kullanılarak Dügah perdesinde karar verilir.

Önemli not; Saba Makamı dizisinde kullanılan Re bakiye bemol, her zaman 4 koma olarak icra edilmez. Bu nedenle etkisi ağırdır. Bu ağırlıkta Saba Makamına ayrı bir hava verir. Makamlarımızın içinde ayrı bir yere sahiptir. Hüznü temsil eder.

- Bu makamdan besteler:
* Uzayıp giden o tren yolları (Naci Tektel)
* Seni herkesten kıskanıyorum (Yesari Asım Arsoy)
* Aman doktor, canım cicim doktor, derdime bir çare (Anonim Türkü)
* Bağrı yanık bir anayım, derdimi kime yanayım (Kadri Şençalar)
* Belki bensiz bu yollardan, geçeceksin bir akşam (Ziya Taşkent)
* Bezm-i gamını sahn-ı gülistana değişmem (Neyzen Rıza Bey)
* Bir dalda iki kiraz, biri al biri beyaz (Anonim)
* Bir esmere aman gönül verdim (Tanburi Mustafa Çavuş)
* Bir nigah et kahr ile sen bakma Allah aşkına (Zeki Arif Ataergin)
* Bu akşam yine sensiz yollarda ağladım durdum (Şükrü Tunar)
* Bu aşkın ızdırabı bilmem ne zaman biter (Zeki Müren)
* Çamlar altında uzattı dest-i nazın bir peri (Bimen Şen)
* Düş ben gibi bir aşka sadakat ne imiş gör (Şerif İçli)
* Ey bad-ı saba, yar ile vuslat ne zamandır (Suphi Ziya Özbekkan)
* Gelmiş değil böyle peri, Hiç görmedim çoktan beri (Şakir Ağa)
* Güle sorma, o bilmez, aşkı sevdayı neşeyi (Erol Sayan)
* Gün doğdu, gönül beklemede cilve-i yari (Fehmi Tokay)
* Her seferinde hep böyle, koştum sevgiye sevgiyle (Zekai Tunca)
* Kalbime hasretin zehri döküldü (Mustafa Nafiz Irmak)
* Kınalı keklik idim, kanadımı kırdılar (Zeki Müren)
* Mey içerken düştü aksin camıma (Şevki Bey)
* Müptelayı aşk ile afetzede biçareyim (Rıfat Bey)
* Neydin güzelim, sen güzelim, dün gece neydin (Şerif İçli)
* Nigah-ı mestine canlar dayanmaz (Hacı Arif Bey)
* Öyle bir afet-i yekta-i emelsin meleğim (Aleko Bacanos)
* Sahilde saba rüzgarı ağlarken uyan sen (Mustafa Nafiz Irmak)
* Yine özlem dolu kalbimde birikmiş acılar (Erol Sayan)

(wowturkey.com, turkmusikisi.com)

Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 24.07.2009 - 00:59


#10 alsancakE24

alsancakE24

    Onun için takıntı haline geldik

  • Üyeler
  • 2.849 Mesaj
  • Cinsiyet:Bay

Gönderim zamanı 20.01.2009 - 06:13

Eviç ( Evc ) Makamı

Gönderilen Resim

Gönderilen Resim

Arapça eviç "en üst derece, zirve, doruk".
Klasik Türk müziğinde bir mürekkep makamıdır.
En az 6 asırlık bir makamdır , en çok Rumeli Türkleri tarafından kullanıldığı söylenir
Hicaz dörtlüsü , yerinde Uşşak dörltlüsü ve ırak' ta segah dörtlüsü tekribindedir.
Durak: Irak ve birinci derecede güçlü dügah ( la ) perdeleridir.
Donanımı ise "si" için koma bemolü (segah), "fa" için bakıyye diyezleri (acem ve nim hicaz)
İnici özellik gösterir.


- Bu makamdan besteler:
Açarken her seher bahçende güller (Teoman Önaldı)
Akşamları hep aynı sokaktan geçiyorsun (Bilge Özgen)
Bezminde yaşanmış ne güzel günlerimiz var (Esin Seçkin )
Doğuyor ömrüme bir yirmisekiz yaş güneşi ( Sâdettin Kaynak)
Dönse de ansızın vakit geç artık ( İsmâil Demirkıran)
Elâ gözlerini sevdiğim dilber (Sâdettin Kaynak)
Gözyaşlarınız kalbime toplanmış emeldi (Selâhattin Pınar)
Kalbimde açılmış dağılan bir kuru güldün (İsak Varon)
Kavakta turna sesi var canım (Anonim )
Niye küstün niye tavrın yine bir başka biçim (Mediha Şen Sancakoğlu)
Sabah oldu uyansana ( Rumeli Türküsü )
Şahane gözler şahane ( Anonim )

(Suat Yener, oud.eclipse.co.uk)

Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 24.07.2009 - 00:58


#11 alsancakE24

alsancakE24

    Onun için takıntı haline geldik

  • Üyeler
  • 2.849 Mesaj
  • Cinsiyet:Bay

Gönderim zamanı 20.01.2009 - 06:17

Segah Makamı

Segah Makamı Dizisi, Segah perdesi üzerindeki Segah beşlisine, Hicaz dörtlüsünün eklenmesiyle meydana gelmiştir.

a. Durak: Segah perdesidir
b. Seyir: Çıkıcıdır
c. Güçlü: Neva perdesidir
d. Yeden: Kürdi perdesidir
e. Donanım: Si koma bemol, Mi koma bemol, Fa bakiye diyez

Gönderilen Resim

Gönderilen Resim

Dizinin Seyri: Segah Makamının seyrine karar sesi civarından başlanır. Segah beşlisinin sesleri kullanılır ve Neva (Re) perdesinde asma kalış yapılır. Segah beşlisinin sesleri kullanılarak Evç perdesi üzerinde bulunan Hicaz dörtlüsünün seslerine geçilir. (İnişte, yani pes seslere dönerken Evç perdesi "Fa Diyez" natürel halde Acem "Fa" olarak icra edilir.)
Segah beşlisinin seslerinde ısrarla dolaşılır. Yedeni olan Kürdi perdesi de gösterilerek Segah perdesinde karar verilir

- Bu makamdan besteler:
* Açılır gonca gül yar, seni sevse bülbül yar (Erol Sayan)
* Ah o gönül hırsızı, verir içime sızı (Nuri Halil Poyraz)
* Aşkın beni durmaz yakar (Sadettin Kaynak)
* Aşkın o sihirli elini, hisseder gibiyim (Erol Sayan)
* Aşk yolunda bağrı yanık yolcular (Sadettin Kaynak)
* Ay kız adın amandır, hoş bakışın yamandır (Azeri Türkü)
* Ayrılık yaman kelime, benzetmek azdır ölüme (Sadettin Kaynak)
* Ben bir küçük cezveyim, elden ele gezmeyim (Necip Mirkelamoğlu)
* Benim sen nemsin ey dilber (Ahmet Rasim)
* Ben seni unutmak için sevmedim (Amir Ateş)
* Bir rüzgardır gelir geçer sanmıştım (Sadettin Kaynak)
* Çırpınırdın Karadeniz, bakıp Türk'ün bayrağına (Hacıbeyli Üzeyir Bey)
* Derman kar eylemez, ferman dinlemez (Sadettin Kaynak)
* Dertliyim ruhuma hicranımı sardım da yine (Sadettin Kaynak)
* Dil harab-ı aşkınım, sensin sebep berbadıma (Tanburi Ali Efendi)
* Dönülmez akşamın ufkundayız, vakit çok geç (Münir Nurettin Selçuk)
* Gel gitme, kalmasın gözüm yollarda (Kaptanızade Ali Rıza Bey)
* Gözlerinden içti gönlüm neş'eyi (Şükrü Şenozan)
* Gurbet içimde bir ok, her şey bana yabancı (Teoman Alpay)
* Herkes gitti yalnız kaldım meyhanede (Refik Fersan)
* İncecikten bir kar yağar, tozar Elif Elif diye (Sadettin Kaynak)
* Kapat gözlerini kimse görmesin (Mustafa Seyran)
* Köprüler yaptırdım gelip geçmeye (Karam) (Anonim Türkü)
* Kuş olup uçsam sevgilimin diyarına (Neveser Kökdeş)
* Leyla bir özge candır, kara gözlü ceylandır (Sadettin Kaynak)
* Olmaz ilaç, sine-i sadpareme (Hacı Arif Bey)
* Ölürsem yazıktır sana kanmadan (Hayri Yenigün)
* Saçın yüzüne değse, telini kıskanırım (Teoman Alpay)
* Tuti-i mucize guyem, ne desem laf değil (Itri)

(wowturkey.com)

Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 24.07.2009 - 01:03


#12 alsancakE24

alsancakE24

    Onun için takıntı haline geldik

  • Üyeler
  • 2.849 Mesaj
  • Cinsiyet:Bay

Gönderim zamanı 20.01.2009 - 06:19

Hicazkar Makamı

Gönderilen Resim

Klasik Türk Müziğinde rast perdesinde karar kılan bir makamdır.
Geleneksel notalama dikkate alındığında birinci güçlüsü 11. derecedeki Gerdaniye perdesi, ikinci güçlüsü 8. derecedeki Neva perdesi olan ve durağı 4. derecedeki Rast perdesi olan makamdır.

Arel'e göre Hicazkar Makamı:
Zirgülelihicaz makamının Rast perdesindeki şeddidir.

Eleştiri :
Arel bu makam için Zirgülelihicaz makamının Rast perdesindeki şeddidir demiştir. Arel aynı tanımı Suzinak makamı içinde yapmıştır. Yani bir şey iki ayrı şey olamaz. Tabiata aykırıdır. Arel'in bahsettiği Zirgülelihicaz yukarıda SOL diyez alır. Hicazkar makamında yukarıda SOL diyez yoktur. Aşağıda vardır. Ayrıca güçlü ve durak ilişkisi makamlar arasında yoktur.

- Bu makamdan besteler:
Çiçekler derleyeyim, bir demet eyleyeyim (Muzaffer İlkar)
Çözmek elimde değil gönlümü senden kadın (Sadettin Kaynak)
Gül dalında öten bülbülün olsam (Neveser Kökdeş)
Şen gözlerinle yüzüme bir baktın (Alaeddin Yavaşça)
Kırsa bin tel naz ile terk-i esâret eylemem (Bîmen Şen)
Kulağımdan gitmiyor ninni sesin( Özcan Korkut )
Sana n'oldu gönül şad olmuyorsun (Lâvtacı Lütfi Bey)
Manî oluyor hâlimi takdire hicâbım (Tatyos Efendi)
Mestim bu gece, sen de bana mest olarak gel (Lavtacı Ovrik)
Yolları gurbete bağlayan dağlar (Sadi Işılay)
Yüzün güllerden ince, sesin bülbüllerden tatlı (Sadettin Kaynak)
Sarı mimozamsın sen benim (Alaeddin Yavaşça)

(tr.wikipedia.org)

Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 24.07.2009 - 01:05


#13 quStah

quStah

    Camel Soft

  • Yöneticiler
  • 5.617 Mesaj
  • Cinsiyet:Bay
  • Konum:Kadıköy
  • İlgi Alanları:kandırmak..

Gönderim zamanı 20.01.2009 - 11:45

Sagolasın dayoglu.

#14 Edys

Edys

    ....

  • Dokunulmazlar
  • 16.109 Mesaj
  • Cinsiyet:Bay
  • Konum:istanbul,antalya,bodrum ve başka yerler
  • İlgi Alanları:FENERBAHÇE

Gönderim zamanı 20.01.2009 - 12:26

bayılırım makamlara

#15 KaKTüS

KaKTüS

    Fethiye'li...

  • Dokunulmazlar
  • 6.837 Mesaj
  • Cinsiyet:Bayan
  • Konum:İstanbul
  • İlgi Alanları:okumak&yazmak

Gönderim zamanı 20.01.2009 - 15:10

Ayrıntılarını merak ettiğim bir konuydu, iyi oldu, teşekkürler...





geldin.buldun...Gönderilen Resim...sevdim.güldüm...

#16 alsancakE24

alsancakE24

    Onun için takıntı haline geldik

  • Üyeler
  • 2.849 Mesaj
  • Cinsiyet:Bay

Gönderim zamanı 20.01.2009 - 22:17

Sagolasın dayoglu.



bayılırım makamlara



Ayrıntılarını merak ettiğim bir konuydu, iyi oldu, teşekkürler...






Teşekkür ederim dostlarım.
Sevindim beğenmenize...
Siz yukarıdakilerle idare edin şimdilik..
Devam edecek.
Sevgi/selam.

Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 20.01.2009 - 22:19


#17 alsancakE24

alsancakE24

    Onun için takıntı haline geldik

  • Üyeler
  • 2.849 Mesaj
  • Cinsiyet:Bay

Gönderim zamanı 28.01.2009 - 19:33

Buselik Makamı


Gönderilen Resim

Gönderilen Resim

En eski basit makamlardandır. Minör karşılığıdır. Buselik beşlisi ile hicaz dörtlüsünden oluşur. Dizisi çıkıcı olup hüseynide son bulur. İnici şekli şehnaz-buselik olarak adlandırılır. Nihavende, sultan-ı yegah gibi makamlar bu makamdan çıkmışdır.


- Bu makamdan besteler :
Bana bir aşk masalından şarkılar söyle (Erol Sayan)
Rüzgar kırdı dalımı ellerin günahı ne (Selâhaddîn Erköse)
Gözümde özleyiş qönlümde acı (Selâhaddîn İnal )
Laleler her yıl açar (Teoman Alpay)
Saçlarıma ak düştü sana ad bulamadım (Sâdeddîn Kaynak )
Geçti bahar hazan erdi bu yerde (Fehmi Tokay )
Bir akşam son defa seni görmeden (Mustafa Seyran)

(geocities.com)

Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 24.07.2009 - 01:06


#18 dokuzharf

dokuzharf

    ...

  • Kurucular
  • 19.758 Mesaj
  • Cinsiyet:Bay
  • Konum:İzmir

Gönderim zamanı 28.01.2009 - 21:15

MFÖ'nün bir şarkısı var "Buselik Makamı" diye. :D


Leyladan geçme faslındayım
Mevlayı bulma yollarında
Leyladan geçme faslındayım
Mevlayı bulma yollarında
Majörler tükendi minörlere yolculuk
Buselik makamına buselik makamına

Aşk için söylenen her söze kandım
Pervane misali ateşe yandım
Gördüğüm her dilber ateştir bana
Mecazi aşka inandım güneşli havalarda
Buselik makamına buselik makamına
Buselik makamına buselik makamına


Değişiklikler Kaydedildi...

#19 alsancakE24

alsancakE24

    Onun için takıntı haline geldik

  • Üyeler
  • 2.849 Mesaj
  • Cinsiyet:Bay

Gönderim zamanı 28.01.2009 - 23:46

İyi oldu, buraya yakıştı dost.
Teşekkürler...

#20 alsancakE24

alsancakE24

    Onun için takıntı haline geldik

  • Üyeler
  • 2.849 Mesaj
  • Cinsiyet:Bay

Gönderim zamanı 05.02.2009 - 16:24

Muhayyer Makamı

Durağı = Dügah Perdesi
Güçlü = İnici seyir özelliği gösterdiğinden güçlü 1. derecede Muhayyer 2.derecede Hüseyni'dir
Seyri = Inici
Yedeni = Rast Perdesi
Donanım =Segah(Si)ve Eviç(Fa#)
Dizisi = Dügahta Hüseyni 5'lisine Hüseyni'de Uşşak 4'lüsünün eklenmesiyle oluşur.

Gönderilen Resim

Seyri = Inici seyir özelliği olduğu için tiz durak (Muhayyer) veya civarında seyre başlar.
Muhayyerde Buselikli ve Hüseynili kalışlar yapar. Hüseyni de yarım kararlı kalış yaptıktan
sonra Nevada-Rastlı, Hüseyni'de-Uşşaklı,Çargahta-Cargah, Segahta-Segahlı ve Dügahta
Hüseyni'li tam karar yapar.

Gönderilen Resim

- Bu makamdan besteler:
Çile bülbülüm çile (Sadettin Kaynak)
Gücüme gidiyor böyle yaşamak (Ziya Taşkent)
Her halinle her şeyinle güzelsin (Erol Sayan)
Karadır şu bahtım kara (Türkü, Neşet Ertaş)
Ay doğdu batmadı mı (Sadettin Kaynak)
İstanbul'dan Üsküdar'a yol gider (İstanbul Türküsü, Anonim)
Niçin mahzun bakarsın (Hacı ârif Bey)
Emirgan'ın gülleri (Burhaneddin Deran)
Sakî içelim camım (Rıfat Bey)
Batan gün kana benziyor (Sadettin Kaynak)
İltimas etmeye yare varırız (Hacı Arif Bey)

(derleme)

Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 24.07.2009 - 01:08






Benzer Konular Daralt

1 kullanıcı bu konuya bakıyor

0 üye, 1 ziyaretçi, 0 gizli